PIERWSZE CZYTANIE (1 Sm 24, 3-21)
Zabrał Saul trzy tysiące wyborowych
mężczyzn z całego Izraela i wyruszył na poszukiwanie Dawida i jego ludzi
naprzeciw Skały Dzikich Kóz. I przybył Saul do zagród owczych przy drodze. Była
tam jaskinia, do której wszedł, by okryć sobie nogi, Dawid zaś znajdował się
wraz ze swymi ludźmi w głębi jaskini. Ludzie Dawida rzekli do niego: «Właśnie
to jest dzień, o którym Pan powiedział tobie: Oto Ja wydaję w twe ręce twojego
wroga, abyś z nim uczynił, co ci się wyda słuszne». Dawid powstał i odciął po
kryjomu połę płaszcza Saula. Potem jednak zadrżało serce Dawida z powodu
odcięcia poły należącej do Saula. Odezwał się też do swych ludzi: «Niech mnie
broni Pan przed dokonaniem takiego czynu przeciw mojemu panu i pomazańcowi
Pańskiemu, bym miał podnieść rękę na niego, bo jest pomazańcem Pańskim». Tymi
słowami Dawid powściągnął swych ludzi i nie pozwolił im rzucić się na Saula.
Tymczasem Saul wstał, wyszedł z
jaskini i udał się w drogę. Powstał też i Dawid i wyszedłszy z jaskini, zawołał
za Saulem: «Panie mój, królu!» Saul obejrzał się, a Dawid rzucił się twarzą ku
ziemi, oddając mu pokłon. Dawid odezwał się do Saula: «Dlaczego dajesz posłuch
ludzkim plotkom głoszącym, że Dawid szuka twej zguby? Dzisiaj na własne oczy
mogłeś zobaczyć, że Pan wydał cię w jaskini w moje ręce. Namawiano mnie, abym
cię zabił, a jednak oszczędziłem cię, mówiąc: Nie podniosę ręki na mego pana,
bo jest pomazańcem Pańskim. Zresztą zobacz, mój ojcze, połę twego płaszcza,
którą mam w ręku. Skoro uciąłem połę twego płaszcza, a ciebie nie zabiłem,
wiedz i przekonaj się, że we mnie nie ma żadnej złości ani zdrady, ani też nie
popełniłem przeciw tobie przestępstwa. A ty czyhasz na życie moje i chcesz mi
je odebrać. Niechaj Pan dokona sądu między mną a tobą, niechaj Pan na tobie się
pomści za mnie, ale moja ręka nie zwróci się przeciw tobie. Według tego, jak
głosi starożytne przysłowie: „Od złych zło pochodzi”, ręka moja nie zwróci się
przeciw tobie. Za kim to wyruszył król izraelski? Za kim ty gonisz? Za zdechłym
psem, za jedną pchłą? Pan więc niech będzie rozjemcą, niech rozsądzi między mną
i tobą, niech wejrzy i poprowadzi moją sprawę, niech obroni mnie przed twoją
ręką!» Kiedy Dawid przestał tak mówić do Saula, Saul zawołał: «Czy to twój
głos, synu mój, Dawidzie?» I zaczął Saul głośno płakać. Mówił do Dawida: «Ty
jesteś sprawiedliwszy ode mnie, gdyż odpłaciłeś mi dobrem, podczas gdy ja
odpłaciłem ci złem. Dziś dałeś mi dowód, że mi dobro świadczyłeś, kiedy bowiem
Pan wydał mnie w twoje ręce, ty mnie nie zabiłeś. Przecież jeżeli ktoś spotka
swego wroga, czy pozwoli na to, by spokojnie dalej szedł drogą? Niech cię Pan
nagrodzi szczęściem za to, co mi dziś uczyniłeś. Teraz już wiem, że na pewno
będziesz królem i że w twojej ręce utrwali się królowanie nad Izraelem».
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 57 (56), 2.
3-4. 6 i 11)
Refren: Zmiłuj się, Boże, zmiłuj się nade mną.
Zmiłuj się nade mną, Boże, zmiłuj się
nade mną,
u Ciebie moja dusza szuka schronienia.
Chronię się w cieniu Twych skrzydeł,
dopóki nie minie klęska.
Refren: Zmiłuj się, Boże, zmiłuj się nade mną.
Wołam do Boga Najwyższego, do Boga,
który wyświadcza mi dobro.
Niech ześle pomoc z nieba, niechaj
mnie wybawi,
niech hańbą okryje tych, którzy mnie
dręczą,
niech ześle Bóg miłość i łaskę.
Refren: Zmiłuj się, Boże, zmiłuj się nade mną.
Wznieś się, Boże, ponad niebiosa,
nad całą ziemią Twoja chwała.
Bo Twoja łaska sięga aż do nieba,
a wierność Twoja po chmury.
Refren: Zmiłuj się, Boże, zmiłuj się nade mną.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. 2 Kor 5, 19)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
W Chrystusie Bóg pojednał świat z
sobą, nam zaś przekazał słowo jednania.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Mk 3, 13-19)
Jezus wszedł na górę i przywołał do
siebie tych, których sam chciał, a oni przyszli do Niego. I ustanowił Dwunastu,
aby Mu towarzyszyli, by mógł wysyłać ich na głoszenie nauki i by mieli władzę
wypędzać złe duchy. Ustanowił więc Dwunastu: Szymona, któremu nadał imię Piotr;
dalej Jakuba, syna Zebedeusza, i Jana, brata Jakuba, którym nadał przydomek
Boanerges, to znaczy synowie gromu; dalej Andrzeja, Filipa, Bartłomieja,
Mateusza, Tomasza, Jakuba, syna Alfeusza, Tadeusza, Szymona Gorliwego i Judasza
Iskariotę, który właśnie Go wydał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz