WIELKI PIĄTEK
Od niepamiętnych czasów Kościół w Wielki Piątek nie sprawuje Mszy Świętej dla upamiętnienia męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Tego dnia odbywa się specjalna Liturgia, składająca się miedzy innymi z poniższej Liturgii Słowa.
PIERWSZE CZYTANIE (Iz 52, 13 – 53, 12)
Oto się powiedzie mojemu
Słudze, wybije się, wywyższy i bardzo wyrośnie. Jak wielu osłupiało na Jego
widok – tak nieludzko został oszpecony Jego wygląd i postać Jego była niepodobna
do ludzi – tak mnogie narody się zdumieją, królowie zamkną przed Nim usta, bo
ujrzą coś, czego im nigdy nie opowiadano, i pojmą coś niesłychanego. Któż
uwierzy temu, co usłyszeliśmy? Komu się ramię Pańskie objawiło? On wyrósł przed
nami jak młode drzewo i jakby korzeń z wyschniętej ziemi. Nie miał On wdzięku
ani też blasku, aby chciano na Niego popatrzeć, ani wyglądu, by się nam
podobał. Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi, Mąż boleści, oswojony z
cierpieniem; jak ktoś, przed kim się twarz zakrywa, wzgardzony tak, iż mieliśmy
Go za nic. Lecz On się obarczył naszym cierpieniem, On dźwigał nasze boleści, a
my uznaliśmy Go za skazańca, chłostanego przez Boga i zdeptanego. Lecz On był
przebity za nasze grzechy, zdruzgotany za nasze winy. Spadła na Niego chłosta
zbawienna dla nas, a w Jego ranach jest nasze uzdrowienie.
Wszyscy pobłądziliśmy jak owce, każdy z nas się zwrócił ku własnej drodze; a Pan obarczył Go winami nas wszystkich. Dręczono Go, lecz sam pozwolił się gnębić, nawet nie otworzył ust swoich. Jak baranek na rzeź prowadzony, jak owca niema wobec strzygących ją, tak On nie otworzył ust swoich. Po udręce i sądzie został usunięty; a kto się przejmuje Jego losem? Tak! Zgładzono Go z krainy żyjących; za grzechy mego ludu został zbity na śmierć. Grób Mu wyznaczono między bezbożnymi, i w śmierci swej był na równi z bogaczem, chociaż nikomu nie wyrządził krzywdy i w Jego ustach kłamstwo nie postało. Spodobało się Panu zmiażdżyć Go cierpieniem. Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy, ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży, a wola Pańska spełni się przez Niego. Po udrękach swej duszy ujrzy światło i nim się nasyci. Sprawiedliwy mój Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości On sam dźwigać będzie. Dlatego w nagrodę przydzielę Mu tłumy, i posiądzie możnych jako zdobycz, za to, że siebie na śmierć ofiarował i policzony został pomiędzy przestępców. A On poniósł grzechy wielu i oręduje za przestępcami.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 31, 2 i 6. 12-13. 15-16. 17 i 25)
Refren: Ojcze, w Twe ręce składam ducha mego.
Panie, do Ciebie się
uciekam: niech nigdy nie doznam zawodu,
wybaw mnie w
sprawiedliwości Twojej!
W ręce Twoje powierzam
ducha mego:
Ty mnie odkupisz, Panie,
wierny Boże.
Refren: Ojcze, w Twe ręce składam ducha mego.
Stałem się przykładem
hańby la wszystkich mych wrogów,
dla sąsiadów przedmiotem
odrazy.
Zapomnieli o mnie w
sercach jak o zmarłym,
stałem się jak wyrzucone
naczynie.
Refren: Ojcze, w Twe ręce składam ducha mego.
Ja zaś pokładam ufność w
Tobie, Panie,
i mówię: «Ty jesteś moim
Bogiem».
W Twoim ręku są moje
losy,
wyrwij mnie z rąk wrogów
i prześladowców.
Refren: Ojcze, w Twe ręce składam ducha mego.
Niech Twoje oblicze
zajaśnieje nad Twym sługą,
wybaw mnie w swoim
miłosierdziu.
Bądźcie dzielni i mężnego
serca,
wszyscy, którzy ufacie
Panu.
Refren: Ojcze, w Twe ręce składam ducha mego.
DRUGIE CZYTANIE (Hbr 4, 14-16; 5, 7-9)
Mając arcykapłana
wielkiego, który przeszedł przez niebiosa, Jezusa, Syna Bożego, trwajmy mocno w
wyznawaniu wiary. Nie takiego bowiem mamy arcykapłana, który by nie mógł
współczuć naszym słabościom, lecz poddanego próbie pod każdym względem podobnie
jak my – z wyjątkiem grzechu. Przybliżmy się więc z ufnością do tronu łaski,
abyśmy doznali miłosierdzia i znaleźli łaskę pomocy w stosownej chwili. Chrystus
bowiem z głośnym wołaniem i płaczem za swych dni doczesnych zanosił gorące
prośby i błagania do Tego, który mógł Go wybawić od śmierci, i został
wysłuchany dzięki swej uległości. I chociaż był Synem, nauczył się
posłuszeństwa przez to, co wycierpiał. A gdy wszystko wykonał, stał się sprawcą
zbawienia wiecznego dla wszystkich, którzy Go słuchają.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Flp 2, 8-9)
Aklamacja: Chwała Tobie, Królu wieków.
Dla nas Chrystus stał się
posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej. Dlatego Bóg wywyższył Go nad
wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.
Aklamacja: Chwała Tobie, Królu wieków.
EWANGELIA (J 18, 1 – 19, 42)
Dla wygody wykonujących
Mękę Pańską w tekście umieszczono następujące znaki:
† – Słowa Chrystusa
E. – Słowa ewangelisty
I. – Słowa innych osób
pojedynczych
T. – Słowa kilku osób lub
tłumu
MĘKA NASZEGO PANA JEZUSA CHRYSTUSA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA
Pojmanie Jezusa
E. Po wieczerzy Jezus
wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i
Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i
uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz, otrzymawszy kohortę oraz
strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami
i bronią. A Jezus, wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł
naprzeciw i rzekł do nich: † Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: T. Jezusa z
Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: † Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go
wydał, stał między nimi. Skoro więc Jezus rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się
i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: † Kogo szukacie? E. Oni zaś
powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: † Powiedziałem wam, że Ja
jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby
się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których
Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, który miał miecz, dobył go, uderzył sługę
arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł
Jezus do Piotra: † Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam wypić kielicha, który
Mi podał Ojciec?
Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
E. Wówczas kohorta oraz
trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i
zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego
roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że lepiej
jest, aby jeden człowiek zginął za naród.
A szedł za Jezusem Szymon
Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł
za Jezusem na dziedziniec pałacu arcykapłana, natomiast Piotr zatrzymał się
przed bramą, na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi,
pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła
do Piotra: I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On
odpowiedział: I. Nie jestem. E. A że było zimno, strażnicy i słudzy,
rozpaliwszy ognisko, stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i
grzał się przy ogniu.
Arcykapłan więc zapytał
Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział: † Ja przemawiałem
jawnie przed światem. Nauczałem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się
gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie nauczałem niczego. Dlaczego Mnie
pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Przecież oni wiedzą, co
powiedziałem. E. Gdy to rzekł, jeden ze sług stojących obok spoliczkował
Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: † Jeżeli
źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie
bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
A Szymon Piotr stał i
grzał się przy ogniu. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś
jednym z Jego uczniów? E. On zaprzeczył, mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze
sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie
ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu zaprzeczył i zaraz
zapiał kogut.
Przed Piłatem
Od Kajfasza zaprowadzili
Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do
pretorium, aby się nie skalać i móc spożyć Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do
nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi?
E. W odpowiedzi rzekli do niego: T. Gdyby to nie był złoczyńca, niewydalibyśmy
Go tobie. E. Piłat więc rzekł do nich: I. Weźcie Go sobie i osądźcie według
swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak
miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał
umrzeć.
Przesłuchanie
Wtedy Piłat powtórnie
wszedł do pretorium, a przywoławszy Jezusa, rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś
Królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: † Czy to mówisz od siebie, czy też
inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój
i arcykapłani wydali mi Ciebie. Co uczyniłeś? E. Odpowiedział Jezus: †
Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata,
słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje
nie jest stąd. E. Piłat zatem powiedział do Niego: I. A więc jesteś królem? E.
Odpowiedział Jezus: † Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to
przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy,
słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To
powiedziawszy, wyszedł ponownie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w
Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego
więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił Króla żydowskiego? E. Oni zaś
powtórnie zawołali: T. Nie tego, lecz Barabasza! E. A Barabasz był
rozbójnikiem.
„Oto człowiek”
Wówczas Piłat zabrał
Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze, uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu
ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i
mówili: T. Witaj, Królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł
na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go wam na zewnątrz, abyście
poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na
zewnątrz w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I.
Oto Człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj!
Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich Piłat: I. Zabierzcie Go i sami ukrzyżujcie! Ja
bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a
według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
E. Gdy Piłat usłyszał te
słowa, jeszcze bardziej się uląkł. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa:
I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do
Niego: I. Nie chcesz ze mną mówić? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie
i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: † Nie miałbyś żadnej
władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten,
który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak
zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem cezara. Każdy, kto się
czyni królem, sprzeciwia się cezarowi.
Wyrok
E. Gdy więc Piłat
usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na
miejscu zwanym Lithostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień Przygotowania
Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto wasz król! E. A oni
krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat powiedział do nich: I. Czyż
króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli arcykapłani: T. Poza cezarem nie
mamy króla. E. Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano.
Droga krzyżowa i ukrzyżowanie
Zabrali zatem Jezusa. A
On sam, dźwigając krzyż, wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po
hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z
jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i
kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, Król żydowski.
Napis ten czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było
blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim.
Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On
powiedział: Jestem Królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał,
napisałem.
E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali
Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza
jedna część; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od
góry do dołu. Mówili więc między sobą: T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o
nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili
między siebie szaty moje, a o moją suknię rzucili losy. To właśnie uczynili
żołnierze.
Testament dany z krzyża
A obok krzyża Jezusowego
stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria
Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego
miłował, rzekł do Matki: † Niewiasto, oto syn Twój. E. Następnie rzekł do
ucznia: † Oto Matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.
Śmierć Jezusa
Potem Jezus, świadom, że
już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: † Pragnę. E. Stało
tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę nasączoną octem i do ust
Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: † Dokonało się! E. I skłoniwszy
głowę, oddał ducha.
Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie.
Przebicie serca
Ponieważ był to dzień
Przygotowania, aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat – ów bowiem
dzień szabatu był wielkim świętem – Żydzi prosili Piłata, żeby ukrzyżowanym
połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali
golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz gdy
podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden
z żołnierzy włócznią przebił Mu bok, a natychmiast wypłynęła krew i woda.
Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że
mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło
Pismo: Kość jego nie będzie złamana. I znowu w innym miejscu mówi Pismo: Będą
patrzeć na Tego, którego przebili.
Złożenie Jezusa do grobu
Potem Józef z Arymatei,
który był uczniem Jezusa, lecz krył się z tym z obawy przed Żydami, poprosił
Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał
Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do
Jezusa nocą, i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali
więc ciało Jezusa i owinęli je w płótna razem z wonnościami, stosownie do
żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w
ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc, ze
względu na żydowski dzień Przygotowania, złożono Jezusa, bo grób znajdował się
w pobliżu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz