PIERWSZE CZYTANIE (1
Krl 8, 22-23. 27-30)
Salomon stanął przed ołtarzem Pańskim wobec całego
zgromadzenia izraelskiego i wyciągnąwszy ręce do nieba, rzekł: «O Panie, Boże
Izraela! Nie ma takiego Boga jak Ty, ani w górze na niebie, ani w dole na
ziemi, tak dochowującego przymierza i łaski względem Twoich sług, którzy czczą
Cię z całego serca. Czy jednak naprawdę zamieszka Bóg na ziemi? Przecież niebo
i niebiosa najwyższe nie mogą Cię objąć, a tym mniej ta świątynia, którą
zbudowałem. Zważ więc na modlitwę Twego sługi i jego błaganie, o Panie, Boże
mój, i wysłuchaj tego wołania i tej modlitwy, którą dziś Twój sługa zanosi
przed Ciebie. Niech w nocy i w dzień Twoje oczy będą otwarte na tę świątynię,
na miejsce, o którym powiedziałeś: Tam będzie moje imię – tak aby wysłuchać
modlitwę, którą zanosi Twój sługa na tym miejscu. Dlatego wysłuchaj błaganie
sługi Twego i Twojego ludu, Izraela, ilekroć modlić się będzie na tym miejscu.
Ty zaś wysłuchaj w miejscu Twego przebywania – w niebie. Nie tylko wysłuchaj,
ale też i przebacz».
PSALM RESPONSORYJNY
(Ps 84 (83), 3-4. 5 i 10. 11)
Refren: Jak miła,
Panie, jest świątynia Twoja.
Dusza moja stęskniona pragnie przedsionków Pańskich,
serce moje i ciało radośnie wołają do Boga żywego.
Nawet wróbel znajduje swój dom, a jaskółka gniazdo,
gdzie złoży swe pisklęta:
przy ołtarzach Twoich, Panie Zastępów, Królu mój i Boże!
Refren: Jak miła,
Panie, jest świątynia Twoja.
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.
Spójrz, Boże, Tarczo nasza,
wejrzyj na twarz Twojego pomazańca.
Refren: Jak miła,
Panie, jest świątynia Twoja.
Doprawdy, dzień jeden w przybytkach Twoich
lepszy jest niż innych tysiące.
Wolę stać w progu domu mojego Boga,
niż mieszkać w namiotach grzeszników.
Refren: Jak miła,
Panie, jest świątynia Twoja.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
Nakłoń me serce do Twoich napomnień, obdarz mnie łaską
Twojego Prawa.
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Mk 7,
1-13)
U Jezusa zebrali się faryzeusze i kilku uczonych w Piśmie,
którzy przybyli z Jerozolimy. I zauważyli, że niektórzy z Jego uczniów brali
posiłek nieczystymi, to znaczy nie obmytymi rękami. Faryzeusze bowiem, i w
ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie
obmyją, rozluźniając pięść. I gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie
obmyją. Jest jeszcze wiele innych zwyczajów, które przejęli i których
przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych. Zapytali Go
więc faryzeusze i uczeni w Piśmie: «Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują
według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?» Odpowiedział im:
«Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: „Ten
lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci Mnie na
próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi”. Uchyliliście przykazanie Boże, a
trzymacie się ludzkiej tradycji, dokonujecie obmywania dzbanków i kubków. I
wiele innych podobnych rzeczy czynicie». I mówił do nich: «Sprawnie uchylacie
Boże przykazanie, aby swoją tradycję zachować. Mojżesz tak powiedział: „Czcij
ojca swego i matkę swoją”, oraz: „Kto złorzeczy ojcu lub matce, niech śmierć
poniesie”. A wy mówicie: „Jeśli ktoś powie ojcu lub matce: Korban, to znaczy
darem złożonym w ofierze jest to, co miało być ode mnie wsparciem dla ciebie” –
to już nie pozwalacie mu nic uczynić dla ojca ani dla matki. I znosicie słowo
Boże ze względu na waszą tradycję, którą sobie przekazaliście. Wiele też innych
tym podobnych rzeczy czynicie».
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz